Екологічний проєкт «Трансформація паперу. Нове життя»
Мета: привернення уваги учнів до актуальної проблеми сучасності, а саме раціональне використання паперу; підвищення компетентності учнів з питань раціонального використання вторинної сировини на прикладі макулатури; пошук шляхів заощадження та збереження паперу; формування почуття власної відповідальності за екологічно безпечне довкілля для сталого розвитку суспільства і особистості.
Спрямованість: екологічне виховання через пізнавально-дослідницьку діяльність.
Передумова: залучити до роботи проекту якомога більше дітей; зробити проект співпрацю вчителя, учнів і батьків.
Вид проекту: пізнавально-практичний.
Актуальність проблеми: Паперові товари відіграють велику роль в більшості аспектів нашого життя. Основною сировиною для їх виробництва є деревина, а це викликає екологічну проблему. З кожним роком потреба в папері збільшується, а запаси деревини — зменшуються. За допомогою сучасних технологій людство навчилось дарувати паперу друге життя. Доцільність проекту полягає в залученні учнів до вторинної переробки паперу, виготовлення виробів із вторинної сировини та доведення їхнього практичного застосування в шкільних умовах та вдома.
Учасники проекту: учні, батьки, вчителі.
Перелік необхідних матеріалів:блендер, вода, крохмаль, пластиковий контейнер, невеликі шматочки паперу, паперові рушники або губки, шматок тканини, дротова сітка або аналогічна (каркас, решітка)
Цілі:
- виховувати в учнів бажання брати участь у трудовій діяльності.
- навчити з допомогою вчителя проводити вторинну переробку паперу;
- використовувати виготовлений папір в різноманітних напрямках;
- виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища;
- залучити батьків до активного життя навчального закладу в рамках організації і реалізації проекту;
- формувати у дітей пізнавальний інтерес до експериментально-дослідницької діяльності;
Завдання:
Навчальні:
- познайомити учнів з різними способами переробки паперу в домашніх умовах;
- формувати вміння раціонально використовувати папір;
- формувати вміння виготовляти в домашніх умовах папір з макулатури;
- спонукати до використання виготовленого паперу в різних сферах діяльності;
- формувати вміння організовувати та реалізовувати експериментально-дослідницьку роботу.
Виховні:
- виховувати бажання і вміння раціонально використовувати папір;
- виховувати інтерес до пошуку різних шляхів подолання проблем ;
- привертати увагу учнів до актуальних проблем сучасного світу;
- виховувати дбайливе ставлення до природи.
Розвиваючі:
- розвивати вміння співпрацювати;
- розвивати інтерес до дослідницької діяльності;
- сприяти прояву самостійності, відповідальності;
- залучати учнів до виконання експериментів;
- розвивати інтерес до рослинного світу;
Етапи проекту:
1 Етап - підготовчий:
1. Створення умов для проекту.
2. Вивчення основних способів переробки паперу в домашніх умовах.
3. Підготовка сировини для переробки.
4. Підготовка необхідного матеріалу.
5. Складання плану основних етапів переробки паперу.
2 Етап - основний:
1. Переробка паперу.
2. Створення різноманітних виробів з переробленого паперу.
3 Етап - заключний:
Аналіз і узагальнення результатів, отриманих у процесі експериментально-дослідницької діяльності.
4 Етап - презентаційний:
1. Фоторепортаж «Трансформація паперу. Нове життя».
2. Виставка екологічних виробів із переробленого паперу.
2.2. Реалізації проекту
Крок 1: Підготовка необхідних матеріалів
Крок 2: Підготовка м'якоті паперу
Беремо використаний папір, який хочемо переробити, і нарізаємо його на маленькі шматочки. Замочуємо папір у контейнері води мінімум на 12 годин, поки він повністю не розм'якшиться. Прискорити процес можна, додавши столову ложку кукурудзяного крохмалю. Поміщаємо розм’якшений папір у блендер, додаємо дві частини води на кожну частину паперу та перемішуємо до отримання однорідної маси. Якщо немає блендера, можна використати ступку і товкач, щоб вручну подрібнити папір. (Додаток 2)
Крок 3: Формування паперу
Після того, як м’якоть буде готова, поміщаємо її всередину ємності, де помістяться дві рамки. Перш ніж почати розподіляти целюлозу, змочуємо одну з тканин і кладемо її на рівну поверхню. Це допоможе м’якоті легше прилипнути. Опускаємо рамку з сіткою в ємність з м’якоттю так, щоб сітка була спрямована вгору. Потім кладемо іншу рамку на першу і струшуємо все у воді, щоб м’якоть рівномірно розповсюдилася. Далі піднімаємо обидві рами одночасно, дозволяючи воді стекти, поки м’якоть розподіляється по сітці. (Додаток 3)
Крок 4: Перекладання м’якоті
Обережно виймаємо рамку з контейнера і кладемо її на зволожену тканину м’якоттю вниз. Використовуємо губку, щоб увібрати зайву воду, обережно натиснувши на сітку. Обережно знімаємо каркас, залишивши м’якоть натягнутою на тканині.(Додаток 4)
Крок 5: Висушування паперу
Тепер накриваємо сформований лист іншою тканиною. Поміщаємо важкий предмет, наприклад, стопку книг на кілька годин, щоб видалити більше води та розрівняти їх. Паперу необхідно дати повністю висохнути не менше 24 годин.(Додаток 4)
Крок 6: Отримання паперу
Коли папір повністю висохне, його можна зняти з тканини. Якщо папір злегка скручений або шорсткий, поміщаємо його під важку книгу, щоб зробити його гладким. Нарешті отримуємо аркуші переробленого паперу, готові до використання в будь-якій творчості. (Додаток 5)
Крок 7: Використання трансформованого паперу
Отримані аркуші паперу нами були використані на уроках мистецтва. Перероблений папір став чудовою альтернативою, що зменшив використання альбомів та аркушів А4.
Нами також була проведена просвітницька робота з наймолодшими вихованцями нашої громади, а саме дітками дитячого садочку “Калинонька”. (Додаток 6)
Підведення підсумків реалізації проекту.
Практичне значення проекту: створення власного переробленого паперу — це не лише спосіб зменшити вплив на навколишнє середовище, але й чудовий творчий проект, щоб максимально використати паперові відходи. Використання цього типу переробленого паперу в домашньому господарстві, творчості чи на уроках мистецтва, виховних заходах є екологічною альтернативою придбанню нового паперу.
ВИСНОВКИ
Паперові товари відіграють велику роль у більшості аспектів нашого життя, від книг та журналів, до картонних коробок та рахунків, які присилаються нам поштою. При цьому папір - один з небагатьох матеріалів, який найбільш легко і часто використовується повторно.
Опрацювавши літературні джерела та провівши власні дослідження, ми з’ясували:
- сучасні виробники паперу використовують в якості основного матеріалу деревину;
- більшість розвинутих країн все більшу увагу приділяють виготовленню паперу з макулатури, для цього в них на високому рівні відбувається сортування сміття;
- в Україні працює 15 заводів з переробки паперу, але при цьому їхня завантаженість не є повною. Наприклад, один із заводів має потужність – 1,1 млн т сировини, а переробляють лише 600 тис. т;
- учні нашої школи є активними учасниками збору макулатури;
- непотрібний папір можна не лише здавати в пункти прийому, але й спробувати самому переробляти його в домашніх умовах.
- створення власного переробленого паперу — це не лише спосіб зменшити вплив на навколишнє середовище, але й чудовий творчий проект, щоб максимально використати паперові відходи.
Використання цього типу переробленого паперу в домашньому господарстві, творчості чи на уроках мистецтва, виховних заходах є екологічною альтернативою придбанню нового паперу.
На цьому наш екологічний проект не завершується, а навпаки набирає обертів. Ми і надалі плануємо продовжувати займатися переробкою паперу і для цього спільними зусиллями учнівським, педагогічним і батьківським колективами в наш заклад були закуплені контейнери для сортування сміття. І звичайно одним із них є для паперу. Ми і надалі не лише самостійно будемо трансформувати папір, а й проводити просвітницьку роботу серед молоді нашої громади. Своїми здобутками і справами завжди ділимося в соціальних мережах, що є гарним прикладом для наслідування і реалізації різноманітних ідей. (Додаток 7)
ДОДАТКИ
Додаток 1

Додаток 2

Додаток 3

Додаток 4

Додаток 5

Додаток 6



Додаток 7

